Kaboom

Sorry guys, men det jag har helt enkelt inte haft tid att blogga något de senaste dagarna, men tro mig när jag säger att jag har tänkt på er. Nu har jag gått i skolan i tre dagar så jag kan ju börja berätta lite för er. Första dagen var jag ganska nervös måste jag erkänna. Den gula skolbussen hämtade upp oss utanför huset vid 7.30 cirkus och körde oss till high school. Där så skulle Selena och jag köpa lunch biljetter för veckan, vi ska antagligen få lunch gratis men vi har inte fyllt i det pappret än. Sedan fick jag skynda mig till mitt skåp, 416, som ligger nästan längst bort i senior korridoren. YES. Hade mycket hellre haft lite närmre, men jag ska inte klaga. Eller jo! Lite får jag faktiskt klaga, för mitt skåp tyckte verkligen inte om mig de två första dagarna! Jag skojar inte, det vägrade öppna sig. Nu har jag fått in tekniken, men innan så var det illa.
Anyway, mitt schema ser ut såhär:

1st    Concert Choir
2nd   Algebra III/Trig
3rd    Ch. US History
4rd    French
LUNCH
5th    Ceramics
6th    Digital Imaging
7th    English
8th    Study Hall

Concert choir är kul, fast jag förstår ändå vad Tria, Ariel och Selena menade när de sa att det var lite oseriösare i Concert choir än i Chamber choir. Men det tycker att det är kul ändå, jag är ju nybörjade liksom. Behöver lära mig grunderna. Min lärare hter Ms. Dorner och är jättebra, alla mina lärare är bra vilket känns grymt. :) Jag har redan lärt mig två sånger som vi sjunger som uppvärming. Varför kollar alla på mig när vi sjunger I'm a kid from the USA...? Hehe, men jag kan den i alla fall. Idag lärde jag mig Yankie Doodle också. Den var ju också lite kul sådär, vi sjunger dem i kanon (om det nu stavas så).
Nästa klass är Algebra med Mr. Ries. My gosh vad det är svårt! Jag ska byta från den klassen till Algebra II, för två dagar i rad så har jag suttit och tittat på läxan utan att riktigt veta vad jag ska göra. Känns inte riktigt som min kopp te. Men Mr. Ries är verkligen jättebra, så jag ska försöka så att schemat funkar så att jag får ha honom i Algebra II. Om jag ska byta så ska jag nog göra det så fort som möjligt liksom.
Ch. US History då. Ja, där har vi Mr. Sherman och han verkar också jättebra, och flera har dagt hur rolig han är på sina lektioner. Så om jag ska byta min matteklass så kommer Alg. II hamna på min historia. Men jag och den norska utbytesstudenten kom på att jag bara skulle kunna ha vanlig US History när min matte är och ha Algebra II den tredje timman istället. Då kommer jag inte komma i samma klass som Selena, vilket är synd. Det hade ju verkligen varit bra, jag tänker med läxor och sådär. Historiaboken som vi har fått är den tyngsta boken jag någonsin har burit. SERIÖST, det är inte rättivist mot oss elever att tvinga på oss den. Vad har vi någonsin gjort mot er?!
Nästa timma så har jag franska. Och detta mina damer och herrar är något som jag aldrig har varit med om. Det kallas Triton, och det betyder att vi inte har någon lärare närvarande på lektionerna. Utan hon finns med på en tv-skärm framme i klassrummet. Där finns också fyra tv-skärmar som visar de andra sklorna som hon undervisar. Sedan så sitter vi vid ett bord med en kamera riktad mot oss som vi kan zooma in och ut med. Vi har också en mikrofon på bordet framför oss så att vi kan prata med läraren. Dessutom så kan vi inte bara höra vad läraren säger, utan också de andra klasserna. Det är inte jättetydligt, men ett mummel hörs. Och hehe, vi är bara tre stycken från Oconto i klassen. Det är två tjejer och de är snälla. En av dem är i min algebra klass och ceramics klass också. Vi har inte riktigt gjort något än, så det är lugnt. Men jag känner på mig att franskan inte kommer bli ett favoritämne här heller. Men vad gör man inte.
Lunch då ja. Jag har fortfarande inte kommit över min skräck för cafeterian. Tyvärr så åker de flesta som har körkort och äter någon annanstans. Lite synd, men första dagen så hittade jag norska Marlene utanför dörrarna, och det var en tjej som hjälpte oss och visade oss vad som var vad. Jag är fortfarande otroligt förvirrad varje gång jag går in där. Jag vet inte vilken kö jag ska ställa mig i eller någonting, haha. Men de två senaste dagarna har Marlene och jag ätit med Lauren från cross countryn. Vi har suttut ute i solen, långt från den läskiga cafeterian. Imorgon kanske jag sätter mig med Selena, för hon sa att jag gärna kan ta med Marlene och Lauren till dem, för tydligen så var Selenas kompis Abbey kompis med Lauren. Så ja, vi får se hur det går. :) Och jo, det är verkligen så att folk har "sina egna" bord. De sitter vid samma bord varje dag och säger saker som "vid vårat bord..." eller "jag tänker inte sitta vid det bordet" och så vidare. Lite annorluna sådär. Och maten har väl inte sådär jättehög kvalité heller. Idag tog jag bara något snabbt i á la catre-kön och det visade sog vara bread sticks med ost i. Det var väl ganska gott antar jag, men inte den ultimata lunchen kanske. :P Jag kanske blir bättre på att välja när ja ha rkommit in i det lite, och igår åt jag faktiskt en sallad.
Nästa klassen jag har är ceramics. Det verkar verkligen jättekul! Vi ska dreja och jobba med lera och grejer. Och Mr. Werner tycker nog redan om mig, för tydligen var det en svensk kvinna som hittade någon speciell sorts lera för första gången. När han såg att han skulle ha mig i sin klass så gjorde han lite research på Sverige. Det vill han väldigt gärna visa mig också. De som jag har pratat med mest i den klassen är två tjejer som heter Lauren och Emily. Emily vet jag att hon spelar varsity volleyball, jag tror hon är riktigt bra också. I alla fall här på Oconto High så är det inte så att the cheerleaders är de som är mest populära, utan som jag har fått uppfattningen så är det volleybolltjejerna i varsity. Fast så har det ju bara gått tre dagar också, men jag har inte sett skymten av några pom-poms överhuvudtaget. Det kanske blir mer av det när basketsäsongen kommer igång.
Digital Imaging verkar också ganska kul, eller helt okej i alla fall. Vi jobbar med photoshop och nu i början är det verkligen basic. Vi lär oss klippa i bilder och att markera på olika sätt. Haha, jo visst är ja dålig på photoshop, men till och med jag kan klippa ut ett äpple från en ild. ;) Men från vad jag har hört så får man göra riktigt roliga grejer i den klassen, så det ser jag fram emot. I den klassen så har jag Mr. Porath.
Sjunde klassen för dagen är engelska med Ms. Arnold. Alla vi utbytesstudenter är i den klassen, så vi får se hur vi klarar oss. (btw, Leo bröt armen i sin första football game, så han går runt med armen gipsad. Jag hörde att vissa tjejer tydligen tycker att han är snygg. Jag skulle väl kanske inte hålla med. Inte min typ om man säger så. Ganska tråkig är han också, meeen nu ska vi inte vara sådana.) I den här klassen så ska vi tydligen ha en deö grammatik och så ska vi läsa böcker. Det är helt min melodi. Varje fredag så ska vi läsa hela lektionen. Hur gött är inte det då? Jag gillar redan den klassen.
Och jag äääälskar att ha study hall sista timmen. Nu har jag i och för sig suttit och tragglat med matten båda dagarna nu, så jag har inte fått så mycket annat gjort. Men eftersom jag inte har jätteavancerade klasser så kanske jag inte får sådär jättemycket läxor. Hoppas inte. (A)
Och mmmmm... Efter första skoldagen så drog vi i cross countryn till Iola och sprang i alla backanra. Men den historien ska jag nog försöka dra imorgon. Nu behöver jag nämligen hämta in Stella och gå och lägga mig. Sweet dreams!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Gott att vara igång med skolan va. Tar nog några veckor innan man känner sig bekväm med mat, kompisar ämnen lärare mm. Gott att det börjat bra.

Ha dé

Pappa

2009-09-04 @ 08:52:52
Postat av: Rebecka

Läser gärna din blogg men skulle gärna se att du delade in texten i stycken så det blir lättare att läsa...

2009-09-04 @ 12:24:07
Postat av: mamma

Hjälp! Det är duktigt av Dig att klara av detta! Det är skönt att alla hjälper Dig och är snälla tycker jag. Det kommer att gå bra när Du blir "varm i klädern". Låter kul.

kramar igen mamma.

2009-09-04 @ 17:11:28
URL: http://aliccce.blogg.se/
Postat av: Anna

Allt låter underbart! Visste att du skulle klara backarna!

2009-09-04 @ 18:44:48
URL: http://annigt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0