2010

Nytt ar nya upplevelser, men for tillfallet far vi val rikta in oss pa det som hande i slutet pa forra aret. Jag ar redan hemma i Oconto igen, men det blev bara inte av att jag bloggade mer medans jag var i D.C. Sa har kommer en liten review fran vad jag gjorde de sista dagarna.

I tisdags sa tog Nea och jag tunnelbanan in till downtown igen. Vi skulle ga till Capitoliun (tror jag bestamt att det heter pa svenska, om inte annat nagot liknande. The Capitol pa engelska i alla fall.) Vi stod i ko och gick in och fick biljetter. Vi gick en guidad tur genom byggnaden. Inne i the capitol sa finns det  tva statyer fran varje stat, och jag letade lite och hittade till slut Wisconsins staty. Sjalvklart sa fick jag en bild ocksa, ar man turist sa ar man. Efter det sa gick vi till the library of congress och tittade lite, och sedan vidare till en annan byggnad som ocksa tillhorde the library of congress. Vi gick dit for vi ville ata lunch pa cafet dar, och precis nar vi gick igenom sakerheltskontrollen (jag skojar inte, de har sakerhetskontroller OVERALLT. Helt sjukt.) sa fragar vi om det ar oppet och hon sager nej. Da fragar vi om vi kan ga ut igen och hon sager nej. Det gjorde ju oss en aning forvirrade, men tydligen hade de sett en man med en pistol en bit darifran sa de var tvugna att lasa alla byggnader. Ja men gud vad kul. Sa vi fick sitta dar (eller i mitt fall sta) i lite mer an en halvtimme. Valdigt trakigt, men det ar ju anda inte alla som far vara med om en lock down i Washington D.C. eller hur?
Vi hittade i alla fall ett fik dar vi ar. Det hette Cosi och var mycket riktigt valdigt mysigt. Vi ar var sin vansinningt god sallad innan vi forsatte varan sightsing. Vi vandrade genom stan, forbi Washington Monument med en vacker solnedgang bakom och vidare till Vita Huset. Utanfor Vita Huset sa hade de satt upp en stor julgran till jul, och runt omkring sa stod de massa sma julgranar, en fran varje stat. Och sjalvklart hittade jag Wisconsins gran ocksa. Det ar ju som hemma liksom. :) Vita hUset var fint med alla sjus ocksa. Fick ju vinkat lite till min kara gamla van Barack ocksa. Underbar manniska (pappa, minns du? Haha). Sedan sa hittade vi tunnelbanan igen och akte hem.

I onsdags sa fick jag satta klockan och ga upp tidigt. Vi skulle ta Miliana och Amalia (de tva  yngsta dottrarna) till deras balletlektion som borjade kl. 9. De har barnen ar sa sota och riktiga charmtroll. Sa himla goa verkligen! :) Men Amalia var verkligen inte pa humor for ballet sa det slutade med att vi fick ta med oss henne till IKEA, som stod pa schemat idag. jag trodde inte att jag kunde bli sa glad av att de en IKEA-skylt, jag skojar inte, man skiner upp liksom! Och som alla andra svenska utbytesstudenter sa har jag nu en bild pa mig sjalv framfor IKEA. Harligt! Nar vi gick in sa fylldes jag liksom av en varm kansla, det var ju anda sa att man kande sig hemma, dar bland namn som Billy, Tylosand, Ektorp och Karlstad. Sprang runt och fotade massa skyltar, men jag menar, det ar inget som helst fel med det! Och om inte annat sa har man ju den basta ursakten i alla lagen i ar, "I'm an foreign exchange studnet". Jag lovar, funkar varje gang. Det ar liksom okej att vara annorlunda, hehe. Jag plockade at mig lite smatt och gott, sma presenter att ta hem till familjen. Och sjalvklart sa kopte jag med mig en hel del mat: sill, gifflar, brodmix, knackebrod och lite annat smatt och gott. Nar vi var klara sa fikade vi kaffe och kanelbulle, och Amalia fick en glass. Alltsa det var ganska kul nar jag korde runt Amalia i kundvagnen, jag fick manga blickar som sa "aaww, det maste vara lite jobbigt att vara en sa ung mamma, men jag tror sakert att du klarar det". Lite medlidande i blicken ni vet, haha, och inte blev det val battre nar jag kopte glassen till henne och allt. Hoho, latt underhallning. :P
Vi akte sedan hem och tog det lugnt en stund innan vi akte till Costco for att storhandla infor nyar. Costco ar en affar som har ALLT. Jag skojar inte. De har allt fran cyklar och fodelsedagstartor till vagsalt och graviditetstest. Allt. Nea ar verkligen fantastisk, hon fick namligen for sig att hon skulle kopa en laptop till mig, bara sadar liksom! Jag tycker verkligen om den jattemycket, och jag struntar i att den inte har a, a och o (jag syftar ju da pa vara svenska bostaver). Det ar en Acer och den ar jattefin verkligen. Och ingen har val dott av att ha tva datorer eller? Pa kvallen sa sag jag pa film med de sma tjejerna. Ice Age 3 eller nagot sadant. Lite mysigt sadar. :)

Det var nagra dagar dar det. Jag tror att nyarafton far skrivas i ett eget inlagg faktiskt. Delvis for att jag ar trott och delvis for att det  var en speciell kvall far man val saga.


Jag utanfor The Library of Congress


Jag utanfor The Capitol.


Washington Monument i solnedgang.


Julgran utanfor Vita Huset.


Amalia och jag utanfor IKEA.


Hej da! Forstar dock inte riktigt det fonetiska...



Kommentarer
Postat av: Ann-sofie

hahah "hä-dö" är väl inte direkt hur vi säger hejdå :P

2010-01-02 @ 11:14:30
Postat av: Anna

Haha älskar fonetiska! Låter som en grym semester iaf. :) om du vill ha å ä ö så tror jag det går att ställa in så att det blir det fastän det inte är det tryckt på tagenterna liksom. inte för jag vet hur, men det ska gå! :P

2010-01-02 @ 14:20:07
URL: http://annigt.blogg.se/
Postat av: Pappa

Skoj att höra från dig igen. Fina bilder

Vi rings i kvaää eller på din eftermiddag

Många kramar

2010-01-02 @ 14:31:12
URL: http://styleofalice.blogg.se/
Postat av: mamma

Underbart att läsa om Din resa till DC. Nea ringde på kvällen och meddelade att Du var på flygplatsen. Längtar till vårt nästa samtal. PoK mamma.

2010-01-02 @ 15:06:58
Postat av: Anna är i USA 09/10

Vem är Nea? :)

2010-01-09 @ 06:32:38
URL: http://annizhiusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0